5_klasa





15.04.2021 r.

2_temat: Sztuczki w programie Baltie i zadania


08.04.2021 r.

23_temat: Ustalamy kolejność odtwarzania animacji



25.03.2021 r.

22_temat: Tworzymy złożone animacje


18.03.2021 r.

21_temat: Zmieniamy pozycję Baltiego.



11.03.2021 r.

20_temat: Tworzymy proste animacje



04.03.2021 r.

19_temat: Programujemy w środowisku Baltie.

temat 6 z podręcznika, (str. 66-68)


Ćwiczenie 1/s.67

Tworzymy ramkę z zegarów:



Wykonujemy operacje na fragmencie programu
Tak samo można kopiować i wklejać jak w innych programach używając tych samych klawiszy Edycja/Kopiuj: (Ctrl+C)  i  Edycja/Wklej (Ctrl+V)  

Aby zaznaczyć blok wybierz opcję Edycja/Zaznacz blok

Ćwiczenie 2/s.68

wykonujemy program: prezenty na schodach



nie ma pracy domowej



25.02.2021 r.


18_temat: Tworzymy i formatujemy tabelę. 

temat 10 z podręcznika, (str. 120-122)

 Wykonaj ćwiczenie 12, s.122

Wykonaj obramowanie  tabeli (zaznaczyłam na czerwono)

 i cieniowanie (zaznaczyłam na zielono) kolumny „stolica” .

Lp.

kontynent

państwo

stolica

język urzędowy

    1.           

 

 

 

 


proszę zrobić zdjęcie i przesłać lub wysłać jako załącznik-1.
Następnie zrobić ćwiczenie 13, s.122, czyli usunąć kolumnę, w której dane się powtarzają. Zapisać i przysłać jako załącznik-2.
I ostatnie zadanie czyli 5, s.124, czyli podsumowanie wiadomości o tabelach.
Też do przysłania.


Termin: 27.02.2021 r., sobota, do godziny 17:00





18.02.2021 r.


17_temat: Wstawiamy do tekstu tabelę. 

temat 10 z podręcznika, (str. 120-122)



Proszę dokładnie przeczytać temat w podręczniku i pomalutku wykonać zadanie: Spisz w tabeli rzeczy w dowolnym pomieszczeniu np.:



                                                   i tak dalej...

Pamiętajcie, aby użyć w Lp. formatu numeracji (nie wpisywać ręcznie!!!). 

Po zaznaczeniu tabeli otwiera się zakładka "Układ" i tam możemy np. wyśrodkować zawartość poszczególnych danych w wierszach. proszę się pobawić! :)




 

Termin: 20.02.2021 r., do godziny 15:00





11.02.2021 r.


16_temat: Wstawiamy do tekstu kształty i grupujemy obiekty. 

temat 10 z podręcznika, (str. 118-119)

obejrzyjcie film: https://www.youtube.com/watch?v=UjdgbzQkWLE






Ø otwórz kartę wstawianie – zaznaczone na czerwono
Ø wybierz Kształty
Ø wybierz kształt
Ø wstaw na stronę
Ø kliknij prawym przyciskiem myszy na tym kształcie i otworzy się karta, w której można zmienić kolor, kontury i inne cudeńka
Zadanie domowe:
Proszę wstawić po trzy różne kształty i je pokolorować, zmienić im wielkość itp.
wykonujecie ćw. 7/ s. i robicie zdjęcie a potem ćw. 8 i robicie drugie zdjęcie.

Termin: 13.02.2021 r., do godziny 17:00



04.02.2021 r. 

15_temat: Wykonujemy obramowanie i cieniowanie tekstu. 


temat 10 z podręcznika, (str. 113-115)

Na początek obejrzyjcie dwa filmy:

 https://www.youtube.com/watch?v=NEftmlakJII

i

 https://www.youtube.com/watch?v=NsjXX5CJBfs




Otwieramy program WORD. Na niebieskim pasku, otwieramy kartę Projektowanie i na samym końcu paska jest polecenie Obramowania stron. Dokładnie przeczytać Przykład 1. Wykonywanie obramowania tekstu.

W tym ćwiczeniu korzystamy tylko z zaznaczonej na czerwono karty Obramowanie!!



Zadanie domowe 

Ćwiczenie 1/s. 115 tekst poniżej możecie sobie skopiować.

Około 1750 r. p.n.e. Hammurabi – władca największego państwa-miasta, Babilonu, spisał pierwszy w dziejach ludzkości kodeks prawny.

następnie wykonać  obramowania tak, jak zaznaczyłam na zdjęciu poniżej - i przysłać. 



Proszę wybierać inny kolor obramowania - nie taki, jaki ja wybrałam lub jest w podręczniku. Wówczas możecie poprosić rodziców i przesłać tylko zdjęcie zrobionego zdania.


ćwiczenie 2/ s.115  - napisz czym różnią się  te trzy rodzaje cieniowania.

Ćwiczenie 3/s.115 Zróbcie sobie dyplom. Możecie zrobić taki jak w podręczniku lub skorzystać z karty wstawianie 



Termin: 09.02.2021 r., do godziny 17:00






28.01.2021 r.


14_temat: Sztuczki ułatwiające wstawianie obrazów.


temat 9. z podręcznika, (str. 109-111);

sztuczki 1-8 ;  (str. 109-111);


otwór za pomocą programu Paint


Odesłać jako zadania domowe:

A) ćwiczenia 1 i 3  (str. 105-109);

B) odpowiedz na pytania 5, 6 8  (str. 111);

C) zadania 2. i 3.  oraz 5 i 6 (str. 112);


obejrzyjcie filmy:


https://www.youtube.com/watch?v=mwEMn6baarM


https://www.youtube.com/watch?v=CHbM5ZzI64E


Termin: 03.02.2021 r., do godziny 17:00



21.01.2021 r.


13_temat: Wstawiamy obrazy do tekstu


temat 9. z podręcznika, (str. 104-109);

ćwiczenia 1 i 3  (str. 105-109);

odpowiedz na pytania 1-4 (str. 111);

zadania 1. i 4. (str. 111-112);

obejrzyjcie film:

https://www.youtube.com/watch?v=FK8Wed3n84c


ćwiczenie 1. (str. 105) proszę skopiować tekst do programu Word i wstawić rysunki przy wyrazach owoców.

W naszym ogrodzie rosną różne drzewa owocowe.

Są to: jabłonie, grusze, śliwy, czereśnie, brzoskwinie, wiśnie.

Latem i jesienią zbieramy dojrzałe owoce.

Najbardziej lubię zrywać gruszki i jabłka.

Wspinam się wysoko na drzewa.

Szkoda, że nie rosną u nas pomarańcze i cytryny.


rysunek trzeba skopiować i wkleić do programu Paint i tam dopiero zaznaczać poszczególne owoce i wkleić do programu Word z wierszem.



ćwiczenie 3. (str. 106)  - zrobić podobnie

Pan Kleks nosi: szerokie spodnie, obszerny, długi surdut koloru czekoladowego lub bordo, aksamitną cytrynową kamizelkę, sztywny, bardzo wysoki kołnierzyk oraz aksamitną kokardkę zamiast krawata. Spodnie mają szesnaście kieszeni, a kamizelka – dwadzieścia cztery.

Na głowie Pana Kleksa mieni się wszystkimi barwami tęczy ogromna czupryna. Twarz okala zwichrzona, czarna jak smoła broda. Na nosie tkwią srebrne binokle, przypominające mały rower. Pod nosem rosną długie, sztywne wąsy koloru pomarańczy.



zadanie 1. (str. 111)                                         Julian Tuwim

Dyzio marzyciel

                                                                 Położył się Dyzio na łące,

Przygląda się niebu błękitnemu

I marzy:

„Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu...

A te różowe –

Że to nie lody waniliowe


A te złociste, pierzaste –

Że to nie stosy ciastek...

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego...

Jaki piękny byłby wtedy świat!

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

I jadł... i jadł... i jadł...”.




rysunek skopiować do programu Paint i dopiero podzielić na części.


Termin: 27.01.2021 r., do godziny 17:00

/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/-*/-*/-*/-*/-*/-*/


17.12.2020 r.

 12_Temat: Piszemy, wysyłamy i odbieramy listy elektroniczne.

 Podręcznik strony:  54 -60


        Podobieństwa i różnice pomiędzy poczta tradycyjną a elektroniczna.


Notatka do zeszytu:  

                                           Budowa adresu e-mail


                                        


                                     




    


            

                        Zapisz w zeszycie, zrób zdjęcie i przyślij w terminie do 21.12.2020 r. 





10.12.2020 r.

 11_Temat: Operacje na plikach i folderach.

 Podręcznik strony:  47 - 53

            Pracując na szkolnych komputerach umiecie zapisywać różne pliki zadaniowe w swoim folderze na pulpicie. Zrobione macie podfoldery na każdy rok szkolny a w nich foldery tematyczne np. zadania Paint. Porządkując dokumenty i różne pliki musimy je czasami PRZENOSIĆ do innych folderów lub na inne dyski. 

          Dokumenty, które służyły nam za "brudnopis" lub z których nie będziemy już korzystać przenosimy do KOSZA Dokumenty w Koszu znajdują się do momentu, gdy ten kosz opróżnimy; jak w domu - coś wyrzucimy do kosza, ale jeszcze nie wyrzucamy do śmietnika.

          Jak robimy w domu porządki, to pewne rzeczy tak składamy, aby zabierały mniej miejsca. W komputerze też zmniejszamy pliki i foldery - czyli KOMPRESYJEMY - za pomocą programów np. WinRAR, 7-Zip. Tak spakowane pliki zajmują mniej miejsca na dysku. Gdy będą nam potrzebne, to je po prostu za pomocą programu znów możemy rozpakować do pracy.



praca do przysłania: odpowiedz na : pytanie 11/str. 52

termin 16.12.2020


***********************************************************************************


03.12.2020 r.

 10_Temat: Nosniki pamięci masowej i zasoby komputera.

 Podręcznik strony:  42-47

 Proszę uważnie przeczytać wiadomości z książki.

 Obejrzyj filmy:


nośniki pamięci     


Jak to działa? Nośniki pamięci


Notatka do zeszytu:   odpowiedz na pytania

1. Do czego służą nośniki pamięci masowej?
2.  W jakich jednostkach podawane są rozmiary programów oraz pojemność nośników?
3.  Co to są zasoby komputera?
4.  W jaki sposób można sprawdzić, ile jest wolnego miejsca na dysku twardym?

TERMIN: 08.12.2020 r.


*****************************************


26.11.2020 r.

 9_Temat: Działanie komputera i sieci komputerowej.

 Podręcznik strony:  33 – 41

 Proszę uważnie przeczytać wiadomości z książki.

 Notatka do zeszytu:

 ·   Komputer elektroniczny powstał stosunkowo niedawno i ogólne zasady jego działania nie zmieniły się do tej pory. Układy scalone są stosowane od 1961 roku.

  •    Do każdego komputera są podłączane urządzeniach zwane peryferyjne (np. drukarka).
  •   Dawniej wiele urządzeń działało bez procesorów a obecnie wykorzystują technikę komputerową – np. lodówka, pralka, samochód czy kserokopiarka.
  •   Najbardziej rozpowszechnionym komputerem w Polsce i na świecie jest PC.
  •    System operacyjny jest pierwszym programem instalowanym na komputerze – bez niego komputer nie mógłby funkcjonować.
  •    Pierwszy system operacyjny umożliwiający pracę w środowisku graficznym został opracowany na komputery Mac.

                Proszę dokładnie zapoznać się z rysunkiem 15. na stronie 35

 Zadanie domowe:

Napisz odpowiedź na pytania:  9, 10 11 12 18 / str. 40

 Termin: 2 grudnia 2020 r.

*******************************************************

19.11.2020 r.

Kochani, wracamy do nauki informatyki.

  8_Temat: Elementy komputera.

Podręcznik strony: 26 – 33

Dzisiaj poznacie elementy komputera, które zwykle są schowane w obudowie oraz te urządzenia peryferyjne (czyli podłączane z zewnątrz), które możecie oglądać. Nie będę tutaj opisywać tego, co jest napisane w podręczniku. Proszę uważnie przeczytać wiadomości z książki.

         Następnie zapoznać się z filmami:

https://www.youtube.com/watch?v=WlZOPWf1iSE

http://zso7.h2.pl/v09/images/INTERKLASA/Budowa_komputera.ppt

 

Notatka do zeszytu:

Komputer jest urządzeniem, na które składają się następujące części:

·        procesor

·        płyta główna

·        Napęd Optyczny CD-ROM

·        stacja dyskietek

·        pamięć RAM

·        twardy dysk

·        karta graficzna

·        karta sieciowa

·        nagrywarka (CD, DVD)

·        zasilacz

Zadanie domowe:

Wymień urządzenia peryferyjne, które posiadasz w domu.

 

Napisać w zeszycie, nic nie przysyłać.

Zeszyt będzie podlegał ocenie na semestr, więc proszę się starać pisać na bieżąco notatki.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień Dziecka