7_klasa

13.05.2021 r.
27_Temat: Programowanie w języku Logo - tworzenie programu, wykonywanie obliczeń i stosowanie zmiennych.

temat 13. z podręcznika (str. 146-150);

 Logomocja DEMO do pobrania: https://logo.oeiizk.waw.pl/files/inst.. 

wersja DEMO nie ma możliwości zapisania pliku; można skopiować zrobiony program do notatnika i wtedy zapisać lub zrobić PrintScreen 

 dla przypomnienia: Słownik procedur pierwotnych Logomocji:
 
https://zkomputerem.pl/face/HTML/logo/S%C5%82ownikLogomocji.htm

 ćwiczenia 1-4 (str. 148-150);

 Logo: https://www.youtube.com/watch?v=gpCpwf38AHI 

Do obejrzenia i nauczenia: https://www.youtube.com/watch?v=ww7uNgMFo7A

 Pamiętaj! że przypisanie zmiennej o tej samej nazwie innej wartości zastępuje poprzednią wartość.

 Zadanie domowe: odpowiedz w zeszycie na pytania 1-3 (str. 158); oraz wykonaj zadania 1. i 2. (str. 158);


Do zobaczenia w szkole! 


06.05.2021 r.
26_Temat: Programowanie w języku Scratch
                       - stosowanie procedur.

 

  • temat 12. z podręcznika (str. 136-145);
  • link do lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=p7kTTh2L3f0
    lub https://www.youtube.com/watch?v=44udFwi_gdo

  • ćwiczenia  do samodzielnego wykonania: 12-13-14 (str. 137-139);
  • zadanie domowe
    -  napisz w zeszycie odpowiedź na pytania 6-7-8 (str. 144)
    - wykonaj zadania 10-11-12 (str. 144)


    Ponieważ wracacie do szkoły - proszę przećwiczyć sobie w domu stosowanie procedur, czyli w/w zadania. Nic nie przysyłacie. 


29.04.2021 r.

25_Temat: Programowanie w Języku Scratch -
                   zmienne i obliczenia oraz sytuacje warunkowe.

temat 12. z podręcznika (str. 132-136);

lekcja do obejrzenia

https://www.youtube.com/watch?v=nyE6cUPVbHo


ćwiczenia 6-11 (str. 133-136); do zrobienia do zrobienia samodzielnie -jedno wynika z drugiego


Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania  4 i 5 ze strony 144

Do wykonania ZADANIA 3 - 9,  s.144, dowolne dwa zadania (Wasz wybór).

termin: sobota 01.maja 2021 r., godz.15:00

22.04.2021 r.
24_Temat: Programowanie w Języku Scratch - tworzenie programu i powtarzanie poleceń.

Temat znany i jest to powtórzenie z poprzednich lat.  Budowanie skryptów, powtarzanie poleceń, duplikowania i iteracje. To wszystko robiliście i nie będzie problemem dla uczniów, którzy wykonywali sami zadania w poprzednich latach.

podręcznik s. 129-132
proszę wykonać ćwiczenia: od 1-5 (czyli pięć ćwiczeń) z wyższej wymienionych stron. To nie jest nic nowego oprócz pętli zagnieżdzonej, ale najbardziej ją widać w Scratch (powtórzenie w powtórzeniu).
Nic nie odsyłacie!!! ale trzeba umieć i do zobaczenia w szkole.


15.04.2021 r.
23_Temat: Stosujemy procedury

Podręcznik s.124-127

Definiujemy procedurę - tworzymy tzw. pomocnika.
Używamy pomocnika (procedurę) w wybranych elementach szerszego programu.

 instrukcje w filmie: 

https://www.youtube.com/watch?v=4zO2fEy_3Es

zadanie domowe: ułożyć podobny program, minimum 2 powtórzenia.

UWAGA!!!

Proszę nie przesyłać mi całych programów a jedynie screen, jak poniżej


po pierwsze: nie zawsze mam moce przerobowe pobrać taki plik (problemy z przesyłem danych);

a po drugie ja muszę Wasze prace pobierać na swój komputer a wiecie z czym to się wiąże 😔

termin: niedziela 18.04.2021 r., godz.16:00


08.04.2021 r.
22_Temat: Sytuacje warunkowe, zmienne i obliczenia w środowisku Baltie.
Podręcznik temat 11, 121–124
Temat wytłumaczony pod linkiem
to, co wykładowca zadał na pracę domową obowiązuje i Was. Można zrobić zrzut (wycinek) i przesłać na e-mail    termin: niedziela 11.04.2021 r., godz.16:00

25.03.2021 r.
21_Temat: Tworzenie programu i powtarzanie poleceń w środowisku Baltie

Podręcznik temat 11, 117–114

https://www.youtube.com/watch?v=8wiN02f6xcA
temat znany, ale teraz rozszerzamy umiejętności, dobrej zabawy 😍, nic nie przysyłacie



18.03.2021 r.

20_Temat: Sytuacje warunkowe i powtarzanie poleceń. 


Podręcznik temat 10, 111–114

https://www.youtube.com/watch?v=LWNUczvbEgM

Filmik dotyczący schematów blokowych – bardzo ciekawie zrobiony.

Ćwiczenie 2/s. 112 (patrz filmik)

Ćwiczenie 3 i 4/s. 112 dla odważnych

Interacja = powtarzanie poleceń = pętla



Ćwiczenie 5/s. 113 analizujemy rysunek

Do przysłania: zadanie 1/s. 115 (dobrej zabawy)

dla osób chętnych możecie zapoznać się z kanałem na YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCAF_zqe0ze-_ys4q4J6AlXg 
"kanał maszyna licząca"


Termin: sobota, 20 marca 2021 r., godzina 18:00

 

 

11.03.2021 r.

19_Temat: Na czym polega programowanie?

Podręcznik temat 10, 108-111

Proszę przeczytać uważnie wiadomości z podręcznika.

Notatka do zeszytu:


Najważniejsze definicje – proszę napisać w zeszycie (definicje są w podręczniku):

     1.          Język programowania to…

     2.          Program komputerowy (kod źródłowy) to …

     3.          Translacja to …

     4.          Kompilacja …

     5.          Interpretacja …

     6.          Komórka pamięci..

     7.          Podprogram  (procedura lub funkcja) …

  Nic nie przysyłacie.  Zeszyt (przypominam) będzie do oceny.

Uczniowie, którzy do tej pory nie przysłali żadnej pracy maja ostatnią szansę, aby przysłać zaległe zadania - termin sobota 13.marca 2021, godz. 16:00


04.03.2021 r.

18_Temat: Sposoby przedstawiania algorytmów


Podręcznik temat 9, 102-107

Proszę przeczytać uważnie wiadomości z podręcznika.

Notatka do zeszytu:

1. Algorytm jest to uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania konkretnego problemu, który zawiera  szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej liczbie kroków.

następne punkty wypunktujcie w zeszycie -  nie przepisujcie całości z podręcznika

2. Etapy rozwiązywania problemów (s. 103)

3. Lista kroków i schemat blokowy algorytmu  (s. 103)

4. Schemat blokowy  (s. 104)

5. Zasady przedstawiania algorytmów w postaci schematu blokowego  (s. 104)

Zadanie domowe:

zadania wykonują uczniowie:

zadanie 1/s. 107 - Wiktor G., Gabriela L., Daria O., Sandra P., Wiktoria W., Julia W.

zadanie 2/s. 107 - Wiktor Cz., Rafał G., Filip M., Wojciech S., Jan Ś.

zadanie 3/s. 107 - Kinga B., Mateusz D., Sebastian M., Kacper P., Maja P.,

TERMIN: 06.03.2021 r. (SOBOTA)     do godziny 18:00 


25.02.2021 r. 

17_Temat: Adresowanie względne i bezwzględne w arkuszu kalkulacyjnym. 

Podręcznik temat 16, 180-182

Proszę przeczytać uważnie z podręcznika punkt 1. 2. 3.

Obejrzyj film:  https://www.youtube.com/watch?v=mmANBPgYjxY

ćwiczenie 1, s. 180 (poproszę o zdjęcie nawet zrobione na monitorze).

ćwiczenie 2, s.181

ćwiczenie 3, s.182

 Poproszę o zdjęcie, nawet zrobione na monitorze choć można przysłać jako załącznik, a poszczególne ćwiczenia wykonać w kolejnych arkuszach.


TERMIN: 27.02.2021 r. (SOBOTA)     do godziny 18:00 

18.02.2021 r. 

16_Temat: Modyfikowanie tabeli i formatowanie komórek. 

Podręcznik temat 15, 175-177

Proszę przeczytać uważnie z podręcznika punkt Wstawianie i usuwanie wierszy (kolumn), s. 175-176 

proszę zrobić ćwiczenie 10/ s.176 (nie ma problemu, jeśli macie zapisane na swoim komputerze) i poćwiczcie wstawianie i usuwanie kolumn i wierszy. Nie musicie zapisywać zmian!!!  

Następnie przeczytajcie punkt 4  Formatowanie komórek .... (s.176-177)

ćwiczenie 11/ s. 177 znajdź w swoim programie, z której wersji korzystasz.

ćwiczenie 12/ s. 177

ćwiczenie 13/ s. 177 (czyli wracamy w podręczniku do strony 163, rysunek 1) i to ćwiczenie proszę mi przysłać.

Dodatkowo  w zeszycie   odpowiedź na pytania ze strony 178 przysyłają uczniowie: 

1 pytanie: Wiktor G., Gabriela 

pytanie: Julia W.

pytanie: Wiktoria

pytanie: Filip 

pytanie: Sandra

i robią zdjęcia zeszytu wraz z odpowiedziami.


TERMIN: 20.02.2021 r. (SOBOTA)

                     do godziny 18:00 




11.02.2021 r. 

15_Temat: Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji: SUMA, ŚREDNIA, JEŻELI 

Podręcznik temat 15, 169-175

film na YouTube pod linkiem: 

https://www.youtube.com/watch?v=66waz0AbBuU&pbjreload=101

ćwiczenie 2/ s.170

ćwiczenie 6/ s.173

ćwiczenie 7/ s.174

ćwiczenie 8/ s.175

 Proszę przysłać zdjęcia zrobionych ćwiczeń.

TERMIN: 13.02.2021 r. (SOBOTA) do godziny 18:00 


04.02.2021 r. 

14_Temat: Komórka, adres, formuła.

Podręcznik temat 14, 169-168

Proszę przeczytać uważnie temat!!! Nie jest nowością, bo arkusz Excela już znacie.  W LibreOffice nazywa się LibreOffice Calc. Można też skorzystać z pakietów Dokumenty Google lub zalogować się w darmowym Excel on-line i pobierać na komputer później wypełnione arkusze.

Link pomocniczy do tematu lekcji: 
https://www.youtube.com/watch?v=Fqbbw3KxpLE

 A.   Prace, jeśli zapisujecie na swoich komputerach, to najpierw piszcie kolejność robienia ćwiczeń czy zadań, czyli:  1_ćw.1, wg kolejności wykonywania. I tak do mnie jak będziecie przysyłać czy odsyłać zrobione zdjęcie żeby były ponumerowane.

BB.     Pamiętajcie, aby korzystać z klawiatury numerycznej, bo cyferki są bliżej J


 1.    Zastosowanie i budowa arkusza kalkulacyjnego..

Temat był omawiany w klasie VI, dla przypomnienia:
a) skoroszyt (czyli zeszyt) składa się z …

b) arkuszy (kartek);

c) każda kartka jest tabelą składającą się z wierszy i kolumn;

d) pole powstające w miejscu przecięcia wiersza i kolumny nazywamy komórką;

e) każda komórka posiada adres (np. D5);

f) formuła, to wzór, wg którego robimy obliczenia;

g) każdą formułę rozpoczynamy od znaku =.

 2.    Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.

a) w formułach zaleca się stosowanie adresów komórek;

3.  3.Podstawowa własność arkusza kalkulacyjnego.

a)    Wykonaj ćwiczenie 1 i 2/ s.164

          4.    Zasada adresowania względnego.

a)    Wykonaj ćwiczenie 3/ strona 165; pamiętajcie o rozpoczynaniu formuły znakiem =

b)    Skopiuj do schowka (pamiętaj o Ctrl+C i Ctrl+V)

          5.    Adres względny; ćwiczenie 4/s. 166

          6.    Aby obliczyć średnią, to tak zapisujemy np.

                

          7.    Zadanie domowe: podaję w pliku na Skype, grupa Waszej klasy.

Przy zliczaniu pamiętajcie o wpisaniu formuły:  (=)

            TERMIN: 8 luty 2021 r., poniedziałek, godz. 17:00        




28.01.2021 r. 

13_Temat: Edytor równań - zadania.


zadanie: 9/ s.100 podręcznik

zadanie 10/s. 100 podręcznik

zadanie: 

  • Wybierz mapy Google,
  • widok satelitarny
  • znajdź na mapie swoje miejsce zamieszkania
  • Zaznacz i wytnij na mapie
  • podpisz i przyślij

    Przypominam!!! oceny "idą" na nowy semestr!!!
    Proszę o systematyczne odsyłanie prac, gdyż nie macie zaplecza w formie zadań robionych na nauce stacjonarnej.

TERMIN: 02.02.2021 r. do godziny 18:00 (środa!!!)


21.01.2021 r.

12_Temat: Więcej o wstawianiu  obrazu do tekstu – edytor równań.

                                                


Temat bardzo przydatny w komputerowym pisaniu np. matematyki.

Podręcznik: str. 94 – 96

Filmy pomocnicze:

MS Word: https://www.youtube.com/watch?v=jfFNqzYIWlE&pbjreload=101

LibreOffice Writer: Wstawianie wzorów matematycznych w obrębie dokumentu tekstowego.

https://www.youtube.com/watch?v=MYTildrXdrg%2C

ćwiczenie 7 i 8/s.95

Zdjęcie ekranu. Występuje  pod różnymi nazwami jako: narzędzie wycinania, wycinek lub aplikacja. Można przypiąć do paska i później nie szukać.

Ćwiczenie:

·       Otwórz okno z mapą Polski (wyszukiwarka grafika).

·       Uruchom narzędzie wycinanie; wybierz tryb wycinka lub opcję Nowy.

·       Zaznacz i wytnij na mapie fragment miejsca (miasto), które lubisz lub chciałbyś odwiedzić.

·       Zaznaczony fragment wstaw do dokumentu tekstowego i zapisz pod nazwą Wycieczka.


TERMIN: 26.01.2021 r. do godziny 16:00 (wtorek!!!)



17.12.2020 r.


11_Temat: Wstawianie  obrazu do dokumentu tekstowego.

Podręcznik: str. 90 -94

pomocnicze filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=C78qIQnX8l0

Word - formatowanie obrazu wstawionego do tekstu, grupowanie, WordArt i szablony

dla Libre

Word cw.8 Grupujemy obiekty wstawione do tekstu; szkola-informatyka K.R.

https://www.youtube.com/watch?v=OTrhOi97b1I


Ćwiczenie 1/s.91

plan miasta


rysunek możecie skopiować


zaproszenie z planem miasta przysłać

ćwiczenie 5/ s.94 zrobić i przysłać


Termin przysłania zrobionych ćwiczeń: do 21.12.2020 r.


10.12.2020 r.

TEMAT: Opracowywanie tekstu (cz.2.)

A szczegółowo, to będziemy zajmować się formatowaniem obrazu wstawionego do tekstu oraz sposobami ułatwiającymi pracę nad dokumentem tekstowym.

Podręcznik: str. 83 – 89






        Dla przybliżenia tematu proszę obejrzeć filmy instruktażowe:

 https://www.youtube.com/watch?v=C78qIQnX8l0

Klasa 7 - Word - formatowanie obrazu wstawionego do tekstu, grupowanie, WordArt i szablony


https://www.youtube.com/watch?v=2_DfMTcoDu4

LibreOffice - kształty grupowanie obiektów


https://www.youtube.com/watch?v=OTrhOi97b1I

Word cw8 Grupujemy obiekty wstawione do tekstu; szkola-informatyka K.R.

Wykonaj ćwiczenia:

Ćw 6/ s.85 zaproszenie

Ćw 7/s.85 ogłoszenie biblioteka znak podziału strony ( czyli: Ctrl+Enter)

Ćw 8/s.86 zaproszenie na jasełka

Ćw 11/ s.87

Ćw 12/s.87 kalendarz na następny rok

Wyróżnione na kolor żółty ćwiczenia trzeba mi przysłać. Termin przysłania zrobionych ćwiczeń: do 16.12.2020 r.

PRZYPOMINAM!!!

brak odesłanych ćwiczeń skutkuje oceną niedostateczną oraz nieobecnością na lekcji.

03.12.2020 r.


TEMAT: Opracowywanie tekstu (cz.1.)

Podręcznik: str. 79-83;

Dla ułatwienia załączam napisane ćwiczenia, które macie za zadanie poprawić. (Kopiuj – wklej i popraw J).


ćwiczenie 1/s.79 – skopiujcie sobie i napiszcie tekst poprawnie.

Podstawowym   elementem składowym Arpanetu    był protokół    transmisji danych TCP/IP – i „   język  ”  , dzięki któremu mogły wymieniać     informacje       komputery wyposażone    w     różne  sytstemy operacyjne  , podłączone do sieci łączami    różnych typów (  telefonicznymi , satelitarnymi   ,    światłowodowymi).

Przypominam o zastosowaniu przycisku znaki niewidoczne"





Wbudowane słowniki:


                (Prawym klawiszem myszy nacisnąć na źle napisany wyraz)

Ćwiczenie 2/s. 81: Moje hobby

Lubie pracować w ogrodzie, m.in. sadzić w nim rozne kwiaty. W moim ogrodzie w kwietniu rozkwitają tulipany. Jest to bardzo wczesna odmiana. Mają słoneczne żótłto-czerwone kielichy .

Gdy zapada zmrok, kielichy tulipanów się zamykają , aby rano, jak tylko zaświeci słońce, znów się otworzyć.

Drugi kietnik zdobią żółte żonkile. Rozchylają swoje jasnozółte płatki ku słońcu.

Na tczecim klombie rosna różowe i fioletowe  hiacynty, ktorych woń roznosi się po całym ogrodzie  . Przypomina zapach fiołków.

 


Zrób ćwiczenie 3/s 81: zastąp zakreślone wyrazy synonimami (kliknij prawy klawisz myszy na wyrazie). Czyli: umyć - myć i w takiej formie do mnie przysłać. 

zapisz plik pod nazwą Synonimy

Rożne kroje pisma: szyfrowe i bezszyfrowe – napisać czym się różnią.


        Ćwiczenie 5/s. 83  zastosować różne parametry czcionki. 

Zapraszamy

Panią/Pana ………………………………..

na uroczyste spotkanie z okazji 15-lecia Szkoły Podstawowej nr 5.

Spotkanie obędzie się 1 grudnia 2020 roku o godz. 14.00 w szkolnej auli.

Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie SP nr 5

  Program:

10:00 – powitanie gości, wystąpienie Dyrektora Szkoły

10:15 – wystąpienia zaproszonych gości

10:30 – prezentacja historii i rozwoju szkoły

11:30 – przerwa na poczęstunek i zwiedzanie szkolnych pracowni

12:00 – przedstawienie osiągnięć uczniów

12:30 – występ artystyczny uczniów

13:00 – zakończenie


miłej i owocnej pracy;

umiejętności dziś poznane są bardzo przydatne (i będą w dalszej nauce) 

pamiętajcie o zapisywaniu plików ćwiczeń na swoim komputerze!!!!
termin: 09.12.2020 r. 

********************************

26.11.2020 r.

Temat: Tworzenie dokumentu tekstowego (cz.1).

Podręcznik strony: 70 – 73

Proszę uważnie przeczytać wiadomości z podręcznika.

Wszystkie pliki, które robicie w domu proszę zapisywać na swoich komputerach, bo po powrocie do szkoły wgracie je do swoich folderów na szkolnych komputerach.

Notatka do zeszytu:

Dokończ zdania:

·      Edytor tekstu umożliwia …

·      Dokument tekstowy to ….

·      Enter wymusza ….

·      Akapit to fragment …

·      Wcięcie w dokumencie komputerowym …

·      Margines …

N      Najczęściej używane skróty klawiaturowe w edytorze tekstu 


Zadanie domowe:

Ćwiczenie 1/s.72 

Dla ułatwienia wstawiam tekst, abyście nie musieli przepisywać

Henryk Sienkiewicz „Latarnik” – fragment

Tegoż samego jeszcze wieczora, gdy słońce stoczyło się na drugą stronę międzymorza, a po dniu promiennym nastąpiła noc bez zmierzchu, nowy latarnik widocznie był już na miejscu, bo latarnia rzuciła jak zwykle na wody swoje snopy jaskrawego światła.

Noc była zupełnie spokojna, cicha, prawdziwie podzwrotnikowa, przesycona jasną mgłą, tworzącą koło księżyca wielki, zabarwiony tęczowo krąg o miękkich, nieujętych brzegach.

Morze tylko burzyło się, ponieważ przypływ wzbierał. Skawiński stał na balkonie, tuż koło olbrzymich ognisk, podobny z dołu do małego, czarnego punkciku.

Próbował zebrać myśl i objąć swe nowe położenie. Ale myśl jego była nadto pod naciskiem, by mogła snuć się prawidłowo. Czuł on coś takiego, co czuje szczuty zwierz, gdy wreszcie schroni się przed pogonią na jakiejś niedostępnej skale lub w pieczarze.

*****

Odpowiedzi proszę napisać w zeszycie. 1 punkt macie zrobiony

2. napisać:  akapitów jest …   każdy składa się …

3. Jeśli zrobicie pkt 3, proszę zrobić zdjęcie i zdjęcie nazwać 3

Każdą czynność, którą wykonacie z tekstem proszę zrobić zdjęcie i przysłać.

Notatka do zeszytu:

Dokończ zdania:

Znaki diakrytyczne to:

Znak końca akapitu należy do znaków niewidocznych (jak np.spacja)

Dokument tekstowy można zapisać z rozszerzeniem rtf. Stosuje się go do zapisu wtedy, kiedy nie wiemy jakim edytorem tekstu dysponuje osoba, która ma go otworzyć.

Zadanie domowe:

Ćwiczenie 2/ s. 73

Ćwiczenia: 3, 4, 5, 6/ s. 74

Termin odesłania pracy:  02. Grudnia 2020 r.


*****************************************************************************************************

19.11.2020 r.

Kochani rozpoczęliśmy miesiąc temu pracę z Gimpem. 

Ponieważ było to dawno, a liczę że do szkoły jednak wrócimy, to proponuję temat:

 7_Temat: Porządkowanie i ochrona dokumentów.

Podręcznik strony: 62 – 68

Nie będę tutaj opisywać tego, co jest napisane w podręczniku.

Proszę uważnie przeczytać wiadomości z podręcznika.

Notatka do zeszytu:

Odmiany złośliwego oprogramowania:

  1.    wirusy komputerowe
  2.  odmiany złośliwego oprogramowania:

·      robaki

·      trojany

·      spyware

·      botnet

·      keylogger

·      ransomware

3.    co to jest kompresja i dekompresja plików

Wyżej wymienione terminy należy ZNAĆ!!!

Zadanie domowe:   (proszę zapisać w zeszycie).

  1.   Czym różni się „kopiowanie” od „przenoszenia plików”?
  2.  Sprawdź, jaki program antywirusowy jest zainstalowany na komputerze, na którym pracujesz?
  3. Poszukaj w Internecie więcej informacji na temat spyware (programów szpiegujących).


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

5_klasa

4_klasa

informatyka, 28. kwietnia 2020r, klasy 4, 5, 6